16.2.2014 Pari vinkkiä onnistuneeseen ostoprosessiin

Verkkokaupastamme tapahtuvien ostosten lukumäärä on lisääntynyt kiitettävästi, kiitos teille siitä. Maksuvaihtoehdoista verkkopankkimaksun käyttö on myös lisännyt suosiotaan.

Ostoporsessiin liittyen on ilmennyt muutama tyypillinen virhetilanne, joiden välttämiseen tässä pari vinkkiä.

1. Älä käytä selaimen Back/Takaisin-nappulaa, varsinkaan maksuvaiheessa

Back/Takaisin-nappulan painaminen maksuvaiheessa saattaa aiheuttaa sen, että samalle tilausnumerolle tulee kaksi erillistä tilausta. Järjestelmät tulkitsevat tämän virhetilanteeksi ja tilaus luokitellaan virheelliseksi.

Käytä verkkokaupan tai verkkopankin näyttämiä nappuloita / vaihtoehtoja edelliseen vaiheeseen palaamiseksi.

2. Verkkopankkimaksun yhteydessä muista odottaa, että selain palaa pankista verkkokauppaamme

Älä sulje selainikkunaa, ennenkuin selain palaa verkkopankista verkkokauppaamme. Verkkokauppa tarvitsee kuittauksen verkkopankilta maksun tilasta.

Tämä pätee myös siihen tilanteeseen, kun olet jo siirtynyt pankkiin ja toteat, että ostoskorin sisältö on väärä tai haluat muista syistä jättää ostokset tekemättä. Keskeytä tässäkin tilanteessa maksaminen verkkopankissa keskeytä/peruuta vaihtoehdoilla ja odota, että selain siirtyy verkkokauppaamme. Tällöin verkkopankki kuittaa, että maksua ei suoritettu ja tilaus muuttuu verkkokauppassamme perutuksi.